Logopedie bij kinderen

Wij vinden het belangrijk dat uw kind met plezier naar de logopedie komt. Daarom zullen de oefeningen spelenderwijs en creatief worden aangeboden, passend bij het niveau en de belevingswereld van het kind. Waar mogelijk werken wij met concreet materiaal. Zodoende zijn de oefeningen eenvoudig thuis toe te passen binnen de dagelijkse bezigheden.

Laura met kind

De stem van een kind kan hees of schor klinken. Vaak wordt dit veroorzaakt door overbelasting of verkeerd stemgebruik, zoals schreeuwen, te luid praten of het maken van gekke stemmetjes. De stemklachten kunnen gepaard gaan met keelpijn. De logopedist geeft advies over stemhygiëne aan kinderen en hun ouders. Daarnaast bestaat de behandeling uit het verminderen van de stembelastende factoren en het spelenderwijs leren toepassen van een goede adem-/stemtechniek.

Wanneer een kind moeilijk verstaanbaar is en klanken niet of verkeerd uitspreekt, kan een logopedist helpen. Ook wanneer een kind slist of nasaal spreekt, zoals bij een gehemeltespleet/ schisis.

Als een kind klanken vervangt of weglaat, kunnen wij de behandeling starten vanaf een leeftijd van 3 jaar. Dit is aan te bevelen, zodat een kind vaardiger de basisschoolperiode in kan gaan.

Wanneer een kind niet of weinig spreekt in vergelijking met leeftijdsgenootjes of niet begrijpt wat er tegen hem/haar gezegd wordt, kan logopedie helpen. De behandeling richt zich o.a. op het vergroten van het taalbegrip, het uitbreiden van de woordenschat of het maken van zinnen. We behandelen dit vanaf een leeftijd van 2 jaar.

De logopedist zal het kind spelenderwijs taal leren. Bij jonge kinderen zullen ouders begeleid worden d.m.v. Kijken Wachten Luisteren (KWL). Deze principes kunnen zij in de dagelijkse situatie toepassen.

De logopedist kan ook helpen bij problemen, rondom auditieve verwerkingsproblemen, taalproblemen bij oudere kinderen, een taalontwikkelingsstoornis (TOS), communicatieproblemen, meertaligheid.

Voorbeelden van afwijkende mondgewoonten zijn: duim- of vingerzuigen, open mondgedrag, speengebruik en afwijkend slikken. Deze gewoonten hebben negatieve gevolgen voor de gebitsstand, de spraak en het gehoor. Het kind leert de tong-, lip- en mondspieren te versterken en op een juiste manier te gebruiken tijdens het spreken en/of slikken. Een tijdige inschakeling van de logopedist leidt vaak tot herstel van het gebit. Hierbij wordt gewerkt middels de methode OMFT.

Een kind kan problemen hebben met het zuigen, slikken, afhappen en kauwen. Voedingsproblemen kunnen zich op verschillende manieren uiten. Dat kan onder andere zijn door verslikken, verhoogde wurgreflex/overgeven, knoeien, kwijlen, weigeren van voeding, smakken. Hierbij wordt preverbale logopedie ingezet.

© Logopedie Gemert | webdesign roodvos.nl